събота, 22 септември 2018 г.

Финансова Свобода - "Богатството в книгата Притчи"

Улф Екман


Книгата Притчи може да бъде оприличена на златна мина, в която откриваш ценни истини и не на последно място в сферата на финансовото преуспяване.
Притчи 3:9 казва: «Почитай Господа от имота си...». Необходимото условие за финансово благослов­ение е да служиш на Бога. Няма нужда никога да търсиш богатства, защото, когато търсиш Бог, те ще те намерят. Търси първо Божието царство и всичко останало ще ти се прибави (вж. Мат.6:33).
Притчи 3:12,13 говори за изобличението и мъдростта на Господа: «Блажен оня човек, който е намерил мъдрост». Мъдростта е най-висша и тя е това, което Бог иска да търсиш. Библията никога не казва: «Търсете злато и диаманти!» Вместо това Тя казва: «Ако го потърсиш като сребро (мъдростта) и го подириш като скрити съкровища...» (Пр.2:4). И отново: «Защото търговията с нея е по-износна от търговията със сребро и печалбата от нея по-скъпа от чисто злато» (Пр.3:14).
Какво точно е това мъдрост? Тя е Исус Христос, който стана за нас мъдрост (вж. 1 Кор.1:30). Търси Исус Христос и Неговата мъдрост и знание и, когато ги намериш, ще бъдеш благословен и щастлив. Ще имаш повече полза от мъдростта или Божието Слово, отколкото от злато и сребро.
Какви са твоите предимства? Колко високо оценяваш
Божието Слово? Ако тайно вярваш, че Библията е добро, но навън в реалния свят употребяваш други критерии, ти си пропуснал изцяло същността на въпроса. Словото на Бога е истинска действителност, защото: «...действителността... е основана в Христа» (Кол.2:17 - според английски превод).
Притчи 3:15,16 казва: «Тя (мъдростта или Словото) е по-скъпа от безценни камъни и нищо, което би пожелал ти, не се сравнява с нея. Дългоденствие е в десницата й, а в левицата й богатство и слава». Това означава, че, ако придобиеш мъдрост вместо сребро, мъдростта от своя страна ще придобие богатство и почит за тебе.
Стих 33 казва: «Проклятия от Господа има в дома на нечестивия, а Той благославя жилището на праведните». Бог благославя и къщата, и това, което е в нея.
Притчи 8:17,18 казва; «Аз любя ония, които ме любят, и ония, които ме търсят ревностно, ще ме намерят. Богатството и славата са с мене; Да! трайният имот и правдата».
Това противоречи и на светското, и на религиозното мислене. Време е да проучим Писанията и да подчиним тези мисли в покорство на Христа.
Стихове 20 и 21 от същата глава казват: «Ходя по пътя на правдата, всред пътеките на правосъдието, за да направя да наследят имот тия, които ме любят, и за да напълня съкровищницата им».
Тук все още говори мъдростта. Изпитани тъл­куватели на Стария Завет твърдят, че мъдростта, за която се говори в Притчи, глава 8, се отнася лично за Исус. Така че, всъщност тук говори Исус. Той е праведният, който преминава пътя на правдата и пътеките на правосъдие.
«Да наследиш богатство» не е ограничено само до «духовно» богатство. Това наследство е предназначено да изпълни съкровищниците ти.
Павел казва: «Защото не ви пишем друго освен това, което четете и даже признавате» (2 Кор.1:13). Така че, когато четем Писанието, което казва: «Ходя по пътя на правдата, всред пътеките на правосъдието, за да направя да наследят имот тия, които ме любят», знаем, че не съдържа нищо друго освен това, което можем да четем и разбираме.
Може да си мислиш, че то е прекалено добро, за да е вярно. Това не е твой проблем. Може да попиташ: «Но как ще се случи?» И това не е твой проблем. Кажи само: «Исусе, хваля те, че думите ти са верни. Не зная как или кога ще се случи. Всичко, което зная, е каквото Ти си казал. Нека бъде точно както си казал».

Работа и богатство

Притчи 10:4 казва: «Ленивата ръка докарва си­ромашия...». Това е също едно от Божиите обещания. То ти казва точно какво да правиш, ако искаш да станеш беден. Бъди мързелив, заспал и недис­циплиниран и ще страдаш липса, финансова и във всяка сфера на живота ти. Според завета във Второзаконие 28 Бог ти е дал силата да придобиваш богатство. Ти си този, който придобива богатството, и го правиш, като работиш старателно с ръцете си.
Трудолюбивите ръце ще донесат успех във всяка област на живота ти. Трябва усърдно да изискваш нещата, които Бог има за теб, тъй като Той ти е дал силата за това. Разбира се, Бог очаква да работиш активно, за да ги получиш, а не да чакаш да паднат
върху теб от небето. Останалата част от стиха казва: «...а трудолюбивата ръка обогатява».
Стих 15 казва: «Имотът на богатия е неговият укрепен град. А съсипия за бедните е тяхната сиромашия». Бедността явно е разрушение, а не благословение.
Стих 22 продължава: «Благословението Господне обогатява; И трудът на човека не ще притури нищо». Вярно е, че трябва да работиш, но това няма да свърши с благословение, ако разчиташ изцяло на своята собствена сила.
Притчи 11:18 казва: «Нечестивият придобива из­мамлива печалба...». Хората може да си пробият път в този свят и постигнат успех за известно време, но без Божието благословение те няма да устоят. Обаче «...който сее правда, има сигурна награда». Това е добър стих за проповедници; като сееш правда чрез проповядване на Божието Слово, ще получиш сигурна награда.
Като проповедник е важно да се надяваш само на Бог и не поставяй в напрежение други служители и техните съкровища. Когато сеещ правда, ще получиш сигурна награда. Не трябва да си зависим от парите на другите хора. Това е извънредно важно. Няма нужда да просиш или заплашваш, само трябва да вярваш в Бога. Той е изворът на твоето снабдяване и, дори ако се случи църквата да е бедна, Той има други канали. Ключът е да се подчиняваш на това, което Бог казва, и да продължаваш да сееш правда. По този начин почиташ Бог с притежанията си.

Божията работа може да бъде възпрепятствана

Притчи 11:23,24 казва: «Желаното от праведните е само добро, а ожиданото от нечестивите е надменност. Един разпръсва щедро, но пак има повече изобилие, а друг се скъпи без мяра, но пак стига до немотия». Това са божествени икономически принципи.
«Благотворнатц душа ще бъде наситена; и който пои, сам ще бъде напоен. Който задържа жито, ще бъде проклинат от народа, а който продава, благосло­вение ще почива на главата му» (ст. 25,26). Между другото, да задържаш жито означава да отказваш да даваш. Както знаете, Павел говори за парите като за семе. Ако Бог ръководи план, предназначен да благослови хиляди хора, и ти задържаш твоето «семе», много хора ще бъдат проклети, включително и ти. В някои църкви има Божии служители, чиито видения остават неизпълнени поради непокорни хора, които са унищожили възможността тези видения да станат действителност, като са отказали да дадат финансово. Това е трагично и не само за тези, които отказват да дават. Хиляди хора не успяват да чуят известието на Евангелието и като резултат са прокълнати. Ключът на този въпрос е последователно даване. Тези, които непрекъснато спестяват, стават само по-бедни; докато тези, които дават, забогатяват. Те дават даром и пак придобиват още повече. Ти се нуждаеш от такова отношение: «Няма да се държа здраво за последната си стотинка, но ще дам и последното нещо, което имам. Дори ако трябва да умра, ще умра дарител». Но един дарител няма да умре.
Стих 31 казва: «Ето, и на праведния се въздава на земята, колко повече на нечестивия и на грешния!». Често сме наблягали на факта, че безбожните получават заслуженото си на земята, докато праведните получават своето си на небето. Но този стих не казва това. Ние действително получаваме награда на небето, но
ще получим също и награда на земята. Има изключителни благословения, които ни очакват в небето, както има и награда за нас тук на земята.
Притчи 13:11 казва: «Богатството придобито чрез измама ще намалее, а който събира с ръката си, ще го умножи».
Стих 18 казва: «Сиромашия и срам ще постигнат този, който отхвърля поука, а който внимава на изобличение ще бъде почитан». Покорството носи благословение.
И стих 22 казва: «Добрият оставя наследство на внуците си, а богатството на грешния се запазва за праведния». Когато добрият или праведният човек умре, той оставя наследство не само за децата си, но също и за внуците си. Многото внуци са благословение от Господа. Обаче твоите деца имат право на твоето наследство, така че те трябва да получат достатъчно преди внучите ти да получат нещо. С други думи, наследството ти трябва да бъде твърде голямо, за да стигне за децата и внуците ти.
Богатството на грешника е запазено за праведния. Какво означава това? Когато грешникът умре, притежанията, които оставя зад себе си, се прехвърлят в Божието царство. Бог е способен да направи притежанията на безбожния човек, който алчно ги е събирал, да се прибавят към Неговото царство и разпределят по света за нуждите на Евангелието.
Как благославя Бог финансово? Той няма монетен двор в небето и сметки обикновено не падат отгоре. Не, Той канализира (пренасочва) парите, които са вече тук на земята. Неспасените богаташи, които не са спасени, са резервоари за дявола. Те трупат притежания и събират богатства за себе си, като ограничават източници, които могат да се приложат
в много по-добра и активна употреба.
Ако приемеш това слово сериозно и започнеш да се молиш в съответствие с него, ще освободиш съдържанията на тези резервоари и ще ги накараш да се насочат към праведния. Кой се нуждае от пари повече от праведния? Ние сме призвани да про­повядваме Евангелието на света. Ние сме призвани да даваме на бедните. Ние сме призвани да благославяме другите и разширяваме Божието царство. Нито едно от тези неща е възможно без пари.

Изобилието е повече от достатъчно

Притчи 14:24 казва: «Богатството на мъдрите е венец за тях, а глупостта на безумните е всякога глупост». Какво символизира венецът (короната)? Той оли­цетворява власт и почит. Поставяйки корона на главата на някой го удостоява, благославя и издига. Бог казва тук, че богатствата са средства, с които са почетени мъдрите. Божият начин за благославяне и удостояване на мъдрия и праведния е като им дава богатства.
Думата «богатство» произвежда определена емо­ционална реакция у теб. Може да си останал с впечатление от детството си, че богатстото е опасно, отрицателно и мръсно. Но Божиите благословения никога не са мръсни, те са само добри. Само добри неща идват от Бога. Да бъдеш благословен от Бога е нещо добро, не нещо лошо, от което да се срамуваш. Трябва да започнеш да гледаш на богатствата по начин, който не е светски или религиозен.
Богатствата са синоним на преуспяване. Светското мислене прави богатствата синоним на думи като алчност, невъзъдържаност (излишък) и лакомия (ненаситност). Това те кара или да се страхуваш от
богатствата, или прекалено уплашен да помолиш Бога за каквото и да е, свързано с тях. Обаче, ако никога не поискаш преуспяване, никога няма и да го получиш и, ако не го направиш, финансовите източници на Бога, които са нужни да продължат делото Му, няма да бъдат освободени. Трябва да видиш преуспяването в цялостна перспектива; то не е нищо друго освен да бъдат посрещнати нуждите ти по такъв начин, че да имаш достатъчно да даваш и на другите. Това е преуспяване и богатство.
Възможно е да бъдеш богат по няколко различни начина. Може да бъдеш богат с пари, време, любов и вяра. Да бъдеш богат означава да имаш толкова много от нещо, че част от него може да бъде раздадена на другите, без лично ти да си в нужда. Това е истинското преуспяване, нашата цел. Не означава, че спалнята ти ще бъде пълна с кюлчета злато. Това не е целта. Трябва да се освободиш от всички заблуждения, които може да имаш относно пре­успяването, и да откриеш точно какво иска да каже Бог. В противен случай ще имаш една нереална перспектива за предмета и или ще завършиш като мечтаеш и си фантазираш да станеш богат, или ще се чувстваш виновен всеки път, когато се споменава нещо за пари. Истината е, че Бог ти дава повече от достатъчно, така че да можеш изобилно да посрещнеш нуждите на другите.
Можеш да бъдеш богат на няколко различни нива, в зависимост от това какво си бил призван да извършиш. Дори да вярвам, че Бог иска мултимилионери и Той може да издигне такива хора, които са свръхестествени дарители, аз не вярвам, че всеки вярващ трябва да бъде мултимилионер. Всеки един от нас е дарител, но не всички от нас имаме служението на даване (вж. Рим. 12:8).
Притчи 15:6 казва: «В дома на праведния има голямо изобилие, а в доходите на нечестивия има загриженост». Нечестивите (безбожните) се изтощават, за да забогатеят, и тяхната алчност е под проклятие, докато къщата на праведния е пълна със съкровища. Това би означавало, че като праведен човек в къщата ти е позволено да имаш мебели, изработени не от груби дъски. Трябва да не се чувстваш виновен, че притежаваш красиви мебели.

Работа и мъдрост

Нека прочетем в Притчи 21:20: «Скъпоценно съкровище и масло се намират в жилището на мъдрия, а безумният човек ги поглъща». Това ни казва, че Бог желае да благослови личния ти живот и като праведен ти да имаш повече от достатъчно да посрещнеш собствените си нужди. Ти си благословение, а не проклятие. Глупав човек, който забогатява за една нощ, не може да си помогне, така че парите му да стигнат до гушата. Като не знае какво да прави, той бързо разпилява всичко. Но мъдрият човек е различен. Той умножава капитала (средствата) си и получава свръхестествена мъдрост и водителство как да го вложи, запази и го направи да расте.
Исус говори за това в притчата за талантите (вж. Мат.25:14-30). Слугите, които вършеха Божията воля, направиха таланта си да придобие лихва и се увеличи в стойност. Тази притча е взета пряко от света на банковото дело. Тя ни казва, че не трябва да бъдем скъперници или алчни, нито трябва да раздаваме всичко от религиозно задължение. Много хора са направили точно това.
Даването на всичко не е всеобщо правило. Глупаво
е да се поставиш в положение, в което си неспособен да се издържаш и после очакваш другите да те съжаляват заради глупостта ти. Обаче, ако Бог ти е казал да дадеш нещо - ще бъдеш благословен като го направиш. Лично аз съм давал неща и в резултат съм бил благославян богато. В други случаи Бог ми е казвал да не давам и по-късно резултатът от това е ставал очевиден. Трябва да бъдеш чувствителен за водителството на Святия Дух.
Притчи 21:26 гласи: «Той се лакоми цял ден, а праведният дава и не му се свиди». С други думи, той не спестява егоистично, но винаги е готов да дава. Ненаситният човек е винаги алчен, независимо дали има нещо. Не е задължително да си богат, за да си алчен. Алчността няма нищо общо с богатството, но е отношение, което може да се споделя еднакво от бедни и богати. Завист може да се забележи както в богатия, така и в този, който няма нищо. Ако имаш проблем в това отношение, Бог иска да те освободи. Завистта няма място в праведния човек, който е последователен (верен) дарител и няма нужда да спестява или задържа. Праведният винаги има изобилно да даде.
Притчи 22:4 казва: «Наградата на смирението и на страха от Господа е богатство, слава и живот». Ако поддържаш отношение на смирение, избягваш горделиво и егоистично мислене и ходиш в страх от Господа, богатство, почит и живот ще дойдат на теб.
Притчи 28:19,20 ни казва: «Който обработва земята си ще се насити с хляб, а който следва суетни неща ще го постигне сиромашия. Верният човек ще има много благословения, но който бърза да се обогати не ще остане ненаказан». Божието Слово съдържа вградена гилотина; няма да работи за теб, докато

Можеш да изискваш седмократно в замяна

Нека погледнем в Притчи 6:30,31: «Дори крадецът не се пропуска ненаказан, даже ако краде да насити душата си, когато е гладен; И ако се хване, той трябва да възвърне седмократно, трябва да даде целия имот на къщата си». Докато това е предназначено да разобличава крадене или пожелаване, в същото време олицетворява дявола, който е крадец. Когато дяволът открадне нещо, трябва да бъде принуден да го възстанови седмократно. Атакувай дявола с този стих, когато откриеш, че ти е откраднал нещо. Кажи му:
«Ти си откраднал от мен и в името на Исус ти заповядвам да ми го върнеш седмократно.
Благодаря ти, Отче, че Словото Ти е вярно и че крадецът ще бъде наказан. Хваля те, Отче, че това обещание е за мен и в замяна очаквам седем пъти повече от това, което крадецът е взел.»
В този живот ще преживееш атаки, чрез които ще се научиш да ходиш в смелост, сила и защита. Притчи 22:3 казва, че мъдрият предвижда злото и се скрива, но простият (неразумният) продължава напред и страда. Затова трябва да познаваш водителството на Святия Дух в живота ти.
В някои случаи Святият Дух ще те съветва да предприемеш определено действие, но в други случаи Той ще те разубеждава и опитва да те успокои. Ако си прекалено забързан и не седнеш да премислиш внимателно ситуацията, накрая ще страдаш. Несъмне­но в едно или друго време си правил някои глупави неща, които знаеш, че не е трябвало да правиш.
Може би си чувствал през цялото време, че е било грешно, но въпреки това си го направил и в резултат си бил ограбен.
Първото нещо, което трябва да направиш, е да поискаш прошка, че си пропуснал да слушаш гласа на Бога. Тогава можеш да изискаш седмократно в замяна на това, което Сатана ти е откраднал. Това е възможно, само когато си се смирил и си признал грешките си. Бог дава живот и богатство на смирения. Римляни 10:12 казва: «Господ е Господ на всички, богат към всички, които Го призовават». Бог вижда сърцето ти и те възнаграждава според него.

Божието Слово е вярно. То се отнася за теб и е в сила тук и сега. Не трябва никога да се срамуваш от Него. Ако си сгрешил, изповядай го като грях. Не се срамувай от Божиите благословения, но ги очаквай. И ако сърцето ти е непорочно, можеш да очакваш да бъдеш благословен; Бог го е обещал.