Улф Екман
Исус - Пример и Заместник
Нека сега видим какво Новият Завет има да ни каже относно
парите. Ще започнем като погледнем на Исус. Много хора имат извънредно странна
представа за Него. Те казват: «Не трябва да говорим за пари. Спомнете си как
Исус ходеше босоног из Галилея. Трябва да сме точно като Него». Наистина трябва
да сме като Исус. Той трябва да е нашият пример и нашето ходене трябва да е
подражание на Неговия живот. Но Исус извърши някои неща, така че да не е нужно
ние лично да ги вършим. Трябва да запомним две неща, когато разглеждаме живота
на Исус: Неговото ходене на земята и делото, което извърши на кръста. В първия
случай Той е нашият пример, а на кръста Той е нашият заместник. Трябва да
оценяваме правилно тези два аспекта от живота на Исус.
И скоро след това Исус ходеше по
градове и села да проповядва и да благовестява Божието царство; и с Него бяха
дванадесетте ученика и някои жени, които бяха изцерени от зли духове и болести:
Мария, наречена Магдалина, от която бяха излезли седем бяса, и Йоана жената на
Иродовия настойник Хуза, и Сусана, и много други, които им услужваха от имота
си (Лука 8:1-3).
Правилната представа за Исус
Дяволът е представил една изключително религиозна картина на
Исус. Исус е бил много по-«нормален»,
отколкото сме вярвали. Той беше свръхестествено нормален.
Като човек, Той правеше всичките неща, които човек обикновено прави. Той
преживя същите неща както другите човешки същества и както другите мъже и жени
Исус също притежаваше неща. Библията дори ни казва, че Той живееше в къща в
Капернаум.
Понеже Исус имаше «пътуващо»
служение, Той не прекара времето Си, седейки у дома в Капернаум. Често Той
оставаше у приятели, докато беше на определено място.
Исус беше придружен от хора,
избрани от Господ специално да бъдат помощни служители. Йоана и Сусана са
споменати тук заедно с много други, които служеха на Господа със своите
собствени имущества (притежания). С други думи, имаше хора по онова време®^
както има и днес - чието служение бе да снабдяват ежедневните нужди на Исус и
учениците Му. Те имаха истински материални нужди и, за да могат да вършат това,
което бяха определени да извършат, Бог винаги промисляше тези нужди да бъдат
посрещнати.
Трябва да разбереш, че Исус имаше
същите нужди както всеки човек и че Бог задоволяваше Неговите нужди точно както
прави и за теб.
Исус се нуждаеше от сън, почивка,
храна и материални блага, за да върши това, за което бе призван. Тези нужди
бяха посрещнати от хората около Него. Исус имаше ковчежник (касиер). Това
трябва да означава, че Той имаше пари, в противен случай едва ли би имал нужда
от ковчежник. Всъщност, Той трябва да е имал толкова много пари, че се нуждаеше
от някой да борави с тях и поддържа финансовите въпроси в ред. Исус не назначи
ковчежник, защото не искаше да се оскверни или да има работа с пари,
но защото имаше твърде много. Това е една много по-реална
представа за Исус.
Също Той имаше облекло, което
беше практично и удобно за нуждите Му. Относно мантията Му можем да видим, че
беше от много скъпа, качествена материя, а не от куп стари дрипи. Затова
войниците я пожелаха; и тъй като бе мантия без шевове, те хвърлиха жребий за
нея вместо да я накъсат на четири парчета.
Ако Исус бе жив на земята днес,
Той несъмнено би бил облечен в обикновени дрехи, както всички други. Той беше
точно като своите съвременници от времето, в което живееше. Той имаше
материални нужди и, като използваше други хора, Бог бе способен да посрещне
нуждите Му.
Две страни
Изключително важно е да видиш това, отколкото да отричаш
нещо, което Исус е предвидил за нас да бъдем или вършим. Второ Коринтяни 8:9
казва, че Той стана беден за нас. В стих 2 се казва: «че макар да търпят голямо
утеснение, пак великата им радост и дълбоката им беднотия дадоха повод да
преизобилва богатството на тяхната щедрост».
Тук Павел говори за църквата в
Македония. Той казва, че те даваха щедро, независимо от обстоятелствата и
бедността си, които наистина им пречеха да го правят. Във връзка с това Павел
използва две или три глави от Второ Коринтяни да събере дарения за светиите в
Ерусалим. Той насърчава вярващите в Коринт да правят същото.
Той пише в стих 8: «Не казвам
това като по заповед, но за да изпитам искреността на вашата
любов чрез усърдието на другите». За да наблегне още повече
на нуждата да дават, той използва за пример Исус Христос.
«Защото знаете благодатта на
нашия Господ Исус Христос, че богат като бе за вас стана сиромах, за да се
обогатите вие чрез Неговата сиромашия» (ст. 9). Тази сиромашия (бедност) бе
изразена на кръста. Павел говори тук за кръста. Както вече споменахме, има две
различни страни в делото на Исус: Неговия живот на земята и извършеното от Него
на кръста. Когато Библията говори за дело на. заместване, то се отнася за
кръста. Там нашата смърт бе заменена с Неговия живот и нашата болест заместена
от Неговото изцерение.
Тук виждаме, че Той стана беден
заради нас, така че чрез Неговата бедност, което е делото Му на кръста, да
можем да станем богати. Тази бедност не се отнася за ходенето Му на земята или
че Исус нямаше храна или дрехи, докато беше тук. Това не би ни ползвало по
никакъв начин. Вместо това то се отнася за делото на кръста, чрез което
изворите на небето сега са били направени достъпни за нас.
Той висеше там съблечен; напълно
лишен и съблечен от всичко. Той бе предал всичко, което можеше да се предаде.
Даде всичко, което имаше в тяло, душа и дух. И малкото дрехи, които Му
останаха, бяха взети. Той наистина стана беден на всички равнища; духовно,
умствено, психически и материално. Както казва Павел, Той стана беден заради
Нас, т-.ка че чрез Неговата бедност ние да можем да станем I ")гати. Павел
не се подвоуми да използва кръс га и примирителната смърт на Исус като пример
:ащо Коринтяните би трябвало да дават пари.
Исус имаше всичко, от което се
нуждаеше, по време
на своето ходене на земята. На кръста Той стана беден.
Представата ти за Исус трябва да бъде правилна, така че да можеш да разбереш
какво направи Той за теб.